Zorgaanbod

PERSOONLIJKE VERZORGING

U heeft een chronische ziekte of u kunt steeds moeilijker voor uzelf zorg door de ouderdom of ziekte, dan kunnen wij u helpen bij de persoonlijke verzorging.

Persoonlijke verzorging is gericht op activiteiten op het gebied van algemene dagelijkse levensverrichtingen (ADL). Daarbij kan het gaan om het bieden van ondersteuning bij of het overnemen van activiteiten, het stimuleren om de activiteiten zelf uit te voeren of het aanleren van activiteiten.

Deze activiteiten kunnen het volgende zijn:

  • Ondersteuning bij het in- en uit bed gaan;
  • Douchen / wassen op bed;
  • Aan- en uitkleden;
  • Scheren;
  • Huidverzorging;
  • Tanden poetsen;
  • Ondersteuning bij eten en drinken;
  • Ondersteuning bij toiletgang;
  • Aan-en uittrekken van steunkousen

(WIJK)VERPLEGING

Verpleging is gericht op het herstellen of voorkomen van een aandoening of handicap.

Bij verpleging kan het gaan om:

  • Wondzorg
  • Stomazorg
  • Katheterzorg
  • Sonde
  • Bloedsuikers meten
  • Toereiken van medicatie
  • Toediening van medicatie, bv. injecties

Naast verpleegtechnische handelingen geven wij ook advies over hoe u het beste kunt omgaan met uw ziekte en-/of handicap. Het leven met een aandoening of handicap brengt veel emoties teweeg. Verpleegkundigen kunnen optreden als een coach.

Wij kijken niet alleen naar de fysieke aspecten, maar ook naar de mentale aspecten van de cliënt. Advies, instructie en voorlichting is een belangrijk onderdeel van de zorg.

Samen met u bespreken wij uw wensen over de zorg en bekijken wat wij voor u kunnen betekenen. De wijkverpleegkundige komt bij u thuis om te inventariseren welke hulp u nodig heeft. Daarbij kan het gaan om persoonlijke verzorging en verpleging. Naar aanleiding van het gesprek stelt de wijkverpleegkundige samen met u een indicatie op. Op basis daarvan wordt de zorg voor u georganiseerd.

PALLIATIEVE ZORG

Als u in aanraking komt met een levensbedreigende aandoening komt er veel op u af. Ook dan is HH Thuiszorg er graag voor u. Het doel van palliatieve zorg is niet de genezing, maar om een zo hoog mogelijke kwaliteit van leven te bieden. De zorg is in dit geval gericht op het voorkomen en verlichten van het lijden. Er is hierbij niet alleen aandacht voor de lichamelijke klachten die u ervaart, maar ook voor uw psychische, sociale en/ of spirituele problemen die zich voor kunnen doen

Zorgteam

Het zorgteam is geschoold in het bieden van palliatief terminale zorg. Het streven is om de zorg optimaal aan te laten sluiten op uw wensen. Daarnaast is er ook bijzondere aandacht voor direct betrokkenen, zoals familie.

HUISHOUDELIJKE HULP

Als u extra hulp in het huishouden kunt gebruiken, bijvoorbeeld bij het schoonmaken van uw huis, de was, boodschappen doen enzovoort.? Ook dan kunt u bij HH Thuiszorg aankloppen.

Zo lang mogelijk zelfstandig kunnen blijven wonen is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Huishoudelijke taken doen kan steeds moeilijker worden door bijvoorbeeld een ziekte, een handicap of ouderdom.

Wij nemen u de zorg uit handen en regelen een betrouwbare en huishoudelijke hulp voor u.  Bij hulp bij uw huishouden kunt u denken aan:

  • schoonmaken en schoon houden van de woning
  • hulp bij het organiseren van uw huishouden.

Kunt u vanwege ouderdom of een lichamelijke of psychische handicap uw huishoudelijke taken niet goed uitvoeren? dan kunt u contact opnemen met HH Thuiszorg.

Aan hulp bij het huishouden zit een verplichte eigen bijdrage verbonden. Deze bijdrage betaalt u aan het CAK (www.cak.nl).

Uitsluitingscriteria

  1. Inleiding 

De zorgverlening bij HH-Thuiszorg is gebaseerd is op de wensen en behoeften van de cliënt. Tevens is HH-Thuiszorg verantwoordelijkheid voor het leveren van kwaliteit van zorg en het bieden van veiligheid voor haar cliënten en medewerkers. Naast wat HH-Thuiszorg belangrijk vindt in haar zorg- en dienstverlening gelden er wettelijke criteria van de Wet Langdurige Zorg die worden getoetst wanneer er een indicatie is voor blijvend behoefte aan permanent toezicht of aan 24 uur per dag zorg in de nabijheid. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat HH-Thuiszorg van oordeel is dat het starten of voortzetten van de zorg, niet (langer) verantwoord is. Het weigeren of eenzijdig beëindigen van zorg kan alleen op grond van zwaarwegende redenen. In dit document worden die criteria verwoord. Indien de cliënt niet akkoord gaat met de beëindiging van zorg dan is er altijd de mogelijkheid om gebruik te maken van de klachtenregeling.  

  1. Scope 

Dit protocol is van toepassing op extramurale cliënten. Dat wil zeggen voor cliënten die thuiszorg ontvangen. Voordat de zorg en/of dienstverlening in samenwerking met de cliënt kan starten, brengen we graag de volgende criteria onder de aandacht, de zogenoemde exclusiecriteria.  

  1. Exclusiecriteria 

De exclusiecriteria zijn er om samen met cliënt en mantelzorger te bepalen of iemand in aanmerking komt voor zorg- en dienstverlening van HH-Thuiszorg.  

  1. a) De kwaliteit van zorg is in het geding
  2. b) De veiligheid van de cliënt, medewerkers of mede cliënten is in het geding. 
  3. c) Cliënten met complexe problematiek als voorliggend probleem. 
  4. d) Geen geldig indicatiebesluit 
  5. e) Het niet nakomen van essentiële verplichtingen of regels, ook niet na herhaaldelijk (schriftelijk) aandringen of waarschuwen door de zorgaanbieder. 
  6. f) Geen beschikking over een geldig identiteit (ID) document met Burger Service Nummer (BSN). G) Als er vrijheidsbeperkende maatregelen moeten worden toegepast. 

4. Toelichting van de exclusiecriteria

Ad a) De kwaliteit van zorg is in het geding ter bespreking voorafgaand aan het starten van de zorg en/of dienstverlening met de cliënt.  

  • HH-Thuiszorg kan zwaarwegende redenen hebben op grond waarvan de zorg- en/of dienstverlening in redelijkheid niet van de organisatie kan worden gevraagd. Dit kan bijvoorbeeld op grond van eerdere ervaringen met de cliënt. 
  • De cliënt heeft een instellingsvreemd zorgzwaartepakket (ZZP) toegewezen gekregen en HH-Thuiszorg kan niet de vereiste kwaliteit van zorg leveren die daarbij past.
  • HH-Thuiszorg heeft een cliënt toegewezen gekregen met uitzonderlijke complexe dubbeldiagnostiek en de vereiste kwaliteit van zorg kan niet geleverd worden. 
  • De indicatie die is afgegeven strookt niet met de zorgvragen van de cliënt. Mogelijkheden voor een herindicatie worden onderzocht voordat de zorg- en/of dienstverlening kan starten. 

Ad b) De veiligheid van de cliënt, medewerkers of mede cliënten is in het geding HH-Thuiszorg als organisatie garandeert zowel de veiligheid van de individuele cliënt als van mede cliënten, maar heeft ook als taak de veiligheid van de medewerkers te garanderen. Voorkomende situaties kunnen zijn:  

  • De lichamelijke belasting voor de zorgverlener is groter dan volgens de bestaande normen aanvaardbaar wordt geacht. Voorbeeld: De cliënt weigert het gebruik van hulpmiddelen zoals een hoog-laag bed, terwijl dit vanuit de Arbowetgeving wel nodig is. 
  • Hygiënische omstandigheden die ernstige gezondheidsrisico’s opleveren voor de zorgverlener Voorbeeld: de omgeving van cliënt is zo vervuild dat het voor de zorgverlener onmogelijk is haar taak uit te voeren. 
  • Een onherstelbaar verstoorde vertrouwensrelatie. 
  • Een ernstige mate van bedreiging of intimidatie die de situatie onwerkbaar maakt omdat de persoonlijke veiligheid of vrijheid van de mede cliënten en/of zorgverlener in gevaar is. Deze situatie kan ontstaan vanuit de cliënt maar ook vanuit de handelwijze van familie of mantelzorger(s) van de cliënt. In de besluitvorming moeten de afwegingen worden meegenomen of het gedrag van de cliënt niet (mede) wordt veroorzaakt door de aandoening van de cliënt. 

Ad c) Cliënten met complexe problematiek als voorliggend probleem cliënten met complexe psychiatrische en/of complexe verslavingsproblematiek.   

Ad d) Geen geldig indicatiebesluit In de bespreking voorafgaand aan het starten van de zorg en/of dienstverlening wordt gekeken of er een geldig indicatiebesluit of een beschikking  aanwezig is. Uiteraard is het mogelijk de zorg zelf te financieren.   

Ad e) Het niet nakomen van essentiële verplichtingen of regels, ook niet na herhaaldelijk (schriftelijk) aandringen of waarschuwen door de zorgaanbieder. In de algemene voorwaarden van HH-Thuiszorg staan de rechten en plichten van zowel de cliënt als de zorgaanbieder in het algemeen verwoord. Afspraken op maat staan in de leveringsovereenkomst. Zowel de cliënt als de zorgaanbieder fiatteert de vastgelegde afspraken.   

Ad f) Geen beschikking over een geldig ID document met BSN In de algemene voorwaarden staat dat elke cliënt zich legitimeert voorafgaand aan de totstandkoming van de overeenkomst en gedurende de looptijd van de overeenkomst op verzoek van de zorgaanbieder met een wettelijk erkend, geldig legitimatiebewijs. In een crisissituatie wordt eerst gehandeld en vervolgens overgegaan tot het vaststellen van de overeenkomst.  

AD g) Vrijheids Beperkende Maatregelen 

Vrijheidsbeperking gaat over alle maatregelen die cliënten in hun vrijheid beperken.Het beperken van de vrijheid van cliënten is soms onvermijdelijk, maar magalleen in uiterste nood worden toegepast.Het magalleen wanneer de cliënt een ernstig gevaar of risico vormt voor zichzelf of zijn omgeving. Vrijheidsbeperkende maatregelen tref je daarom ook nooit alleen, maar altijd in een multidisciplinair team. 

Toepassing van de exclusiecriteria voorafgaand of tijdens de zorg en/of dienstverlening Als voorafgaand aan het starten van de zorg en/of dienstverlening één of meerdere exclusiecriteria geconstateerd worden dan wordt de samenwerking met betreffende cliënt niet gestart. Tijdens de samenwerking kan HH-Thuiszorg besluiten om te komen tot een eenzijdige beëindiging. Onder eenzijdige beëindiging van zorg wordt verstaan dat HH-Thuiszorg besluit de inzet van zorg en/of diensten te stoppen, ondanks het voortbestaan van de zorgbehoefte, vastgelegd in een indicatie, of de wens van de cliënt zorg en/of diensten te ontvangen. 

HH Thuiszorg

  • PERSOONLIJKE VERZORGING
  • (WIJK)VERPLEGING

  • PALLIATIEVE ZORG

  • HUISHOUDELIJKE HULP VANUIT WLZ-INDICATIES

  • BEGELEIDING VANUIT WLZ-INDICATIES

BEREIKBAAR van 07:00 tot 21:00

Wij zijn iedere dag van 07:00 tot 21:00 telefonisch bereikbaar 7 dagen in de week ongeacht feestdagen. Als wij uw aanvraag binnen hebben, dan kunnen wij u een persoonlijk advies uitbrengen over onze zorgverlening. Tijdens dit gesprek wordt samen met u bepaald welke zorg u wenst of bij u past. 

Huishoudelijke hulp nodig?

Als u extra hulp in het huishouden kunt gebruiken. Ook dan kunt u bij HH Thuiszorg aankloppen. Wij nemen u de zorg uit handen en regelen een betrouwbare huishoudelijke hulp voor u.